Vi Tipsar

Första tipset :)

Om du rider på en väg och det inte kommer några bilar så rid i mitten av vägen istället för på någon av sidorna.
Då får hästen träna på sin egna balans. Du får även bild av vilken sida hästen är svagast i då den ofta "ramlar" ut åt den sidan.
Om du rider i paddock eller ridhus så kan du rida nån meter innaför spåret istället.

Ett dike eller en vägg hjälper hästen att hålla balansen fast dom inte rör dem. Det blir samma sak som för oss om vi ska gå balansgång, om vi har armarna rakt ut så är det enklare än om vi håller dom ner längs sidorna.



Andra tipset :)

För en häst är det viktigare att man skrittar av ordentligt än skrittar fram.

Man ska ju så klart skritta fram. Sen får man tänka på vad det är för väder, är det kallt så bör man skritta fram lite längre men är det inte kallt så kan man börja trava rätt så snabbt.
Och sen gå tillbaka till skritten när hästen fått upp pulsen.


Om man inte skrittar av hästen ordentligt så kan hjärta och lugnor skadas på dom.
Tänk även då på att bara för hästen slutar flåsa så betyder det inte att pulsen har gått ner till normal.
Så har du inte så lång tid på dig att rida så tänk hellre på att hästen får en ordentlig avskrittning än igång skrittning.


En normal dag så skrittar jag fram i ungefär 5min sen travar jag helt kravlöst på lite längre tygel.
Efter det så går jag tillbaka till skritten och börja arbeta.
När jag har ridit klart passet så skrittas dom av minst en kvart, oftast längre.


En smart grej när man börjar jogga igång hästen på långtygel så kan man själv träna på sin egna balans.
Sätt ena handen bakom ryggen, på huvudet, stå upp i lättsits, blunda, bytt sittben i varannat steg.
Massa saker kan man hitta på det är bara fantasin som sätter stopp.















Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0