Stallvakt :)

Jaha då var syster yster, Ebba, min bror Johan och malin med pojkvänn uppe  i en av stugorna i Björnrike för några dagars skidåkning. i och med detta är det jag och våran mor som har stalljouren :) Det är faktiskt helt ptroligt hur bra vi har sammarbetat i alla år :) Mycket är väl att vi har en underbart snäll pappa som har bygt stall på gården som har utökats med åren och även en supersnäll mamma som alltid ställt upp i vått och tort.

Allt började med att jag fick intresse för hästar vid 6 års ålder och då sprang jag upp till grannstallet 650 meter hemmifrån och red på deras övervuxna New Forest Picknick på 155 cm i manke, han var ursnäll och man kunde släppa en bomb bakom honom och han skulle inte röra sig. En perfekt läromästare helt enkelt.
Efter att ha ridit honom lite sporadiskt i några år fick jag äntligen börja på ridskola i Sala när jag var 9 år. Där red jag faktiskt ända tills jag var 16, de senare åren med egen häst i specialgrupper och även vissa terminer p åderas nya hästar som skulle skolas (mycke unghästar), allt det har givit mig extremt bra erfarenheter sen har jag ju även haft toppentränare genom åren. hur som så fick jag en foderhäst i januari 1996, Tequila hette hon. henne hade jag ett halvår för att mina föräldrar ville veta om jag klarade av att ta hand om den egen häst vid 12 års ålder. När sommaren kom så var det dags att lämna tillbaka Tequila och jakten p åden egna ponnyn började. Var och tittade på massor, varinne på att köpa en ponny vid No Name men han var inte riktigt vad jag sökte, hade sedan en hemma på prov som hette Willow, han hade varit med i polluxtidningen till och med :) Men han var inge skoj att arbeta med i stlleto ch på marken visade det sig, efter bra mycket letande från söder till norr i Sverige så hittade jag min Jasmin bara 5 km hemmifrån :)
Vi köpte Jasmin den 26 oktober 1996, det var en av mina bästa dagar i livet.
I och med det så började vi våra stallplaner på gården. Jag hade då Jasmin uppstallad i grannstallet.
Till sommaren 1997 stod stallet klart med två boxar. Jag flyttade dit Jasmin och sen hade vi en inhyrning som hette Tossvald, en stor nordsvensk travare :) Han stod där i ett år och sen kom Moon Wind dit, våran ponny som vi hade på livstidsfoder från augusti 1998. I och med att jag då hade två d-ponnyer så var min syster lite sugen på¨egen ponny men hon var ju 5 år yngre än mig så en d-ponny var lite stort och vi skaffade Ensa Snowball på foder sommaren 1999. I och med det fick vi bygga en tredje box i stallet. Julafton 1999 var en stor dag för Camilla då hon fick Snowe som han kallades i julklapp!
Snowes box under hösten 1999 var bara tillfällig då vi började med stallbygge etapp 2. Ny stallet som vi kallar det stod färdigt till millenieskiftet. Första hästarna flyttade in i de nya boxarna 1 januari 2000. Det var då Snowe och en kompis travare Nellie Du Gazeau som fick bo där. År 2001 började jag titta på storhäst och jag har haft några hemma på prov och foder, ett fuxfärgat halvbklod vid namn Frida, ett brunt halvblod som hette Amorina, ett fullblodd vid namn Kronblom och några fler. Den 28 augusti 2002 kom min pärla hem som vi hittade efeter en tripp till skåne :) anglon Tantieme!!!! Hon fyllde då upp den sista av platserna i stallet. under hösten 2002 flyttade Nellie och en boxplats vart ledig som då öppnade upp för syrrans d-ponny Ms Salsa som vi köpte den 25 december 2002. Vi lånade sedan ut Ensa Snowball på foder då syrran växte ur honom och påsk 2004 köpte jag och Emy ett 4-årigt fullblod vid namn Browneyed Man xx. 2005 fick vi ta bort jasmin då hon skadade sig i hagen och vi bestämde då att vi skulle betäcka tantieme för första gången. Hon betäcktes men kastade i åttonde månaden och betäcktes om direkt. den 7 april 2007 föddes våran Toulouce i hagen. efter det har vi sålt Ms Salsa till My Pers i Avesta där hon fortfarande finns kvar och vi har även sålt Manne som fullblodet kallades till Anna i Enköping där han finns. Under åren har sedan camilal köpt Kitty som nu är ute på foder i Örebro och även köpt Sjaket som fått åka till himlen. Moon Wind har även hon åkt till himlen samt Snowe. Nu finns i stallet Syrrans ny Liandre och vi har fått bygga ut stallet med ytterligare tre boxar för att få plats med Edvins shettis Leo, Malins Alex, och Syrrans och Vilmas Jack. 

Hur som haver får vi göra en presentation av de 8 hästarna som står i stallet inom kort så ni får kläm på dem :)

// Therese

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0