Fredag avslutas med New Moon =)

Då var denna Fredag oxå nästan slut, det är sjuk hur snabbt veckorna går.

Iallafall så efter jobbet gick jag direkt till stallet, skulle helst velat gått in och lagt mig då jag inte kände mig så pigg med lite feber och halsont. Men tyvärr hade jag ett helt stall och fixa plus 2 hästar att rida å ta hand om.

Började iallafall rida ut på Lollo, red ett varv runt gropen och klättrade massor när jag kom till baksidan. Hon var lite smått galen, men jag orkade inte bry mig så hon fick busa och hålla på. Skrittade upp och ner för backarna först sen fick hon galoppera upp några gånger. Hon tyckte det var skit roligt och bockade i när vi galopperade upp.  Efter några vänder så skritta vi hem.


Väl i stallet så var det bara att börja mocka, Lollos box behövdes mockas ut och även Lias var väligt dålig. Så båda dom fick nytt torv och spån. Helst slut efter det. Men sen var det bara att fortsätta med vattnet och allt hö.
Jag packar ungefär 30-40 säcker varje gång jag gör hö, och det blir var 3:de dag. Så det blir några kilon..

När jag var klar med allt så vänta jag på Ebba som var ute och skrittade på Salo. Plockade fram alla saker som behövdes smörjas och hängde upp dom. Tvättade mina stövlar som jag hade igår när jag flög av, då dom var mer gråa än svarta, tog båda mina skor oxå när jag var igång. Sopade fikarummet och sadelkammaren å gick å småplockade lite här å var..

Vi gick in och åt lite snabbt, Tacos hade mamma gjort. =D Jag älskar verkligen tacos, jag bli aldrig trött på det.



Efter maten red jag upp till paddocken med Lia, tog dressyrsadel idag då jag ville prova och se hur hon gick i den. Den är tyvärr lite smal i bommen men det gick och fixa hos sadelmakarn så ska lämna in den så fort jag får pengar.
Hon gick iallafall superbra! Har aldrig gått så bra i dressyren som hon gjorde. Började bara med att hon skulle gå fram för mina skänklar som blite väldigt mycket längre än vad dom är i en hoppsadel så skrittade på framåt på både rakt och böjd spår. Travade efter ett tag och då var hon lite tjafsig i munnen, då höll jag om lite mer med benen och hade bara en stilla och mjuk hand. Efter ett halvt varv så slutade hon. Gick ner i en låg och mjuk form, precis som jag vill ha henne. Travade run väldigt längre, så hon verkligen skulle bli trött. Gjorde lite tempoväxlingar, och fick henne att korta sig väligt mycket.  Provade sitta ner lite på henne, gick bra ibland men så fort hon tar upp huvudet så funkar det inte... Så vi ska träna på det, hon vill gärna fatta galopp när jag sätter mig ner men det är vad hon är van vid.
När jag väl galopperade så fick hon bara gå på tills hon bromsa sig själv. När hon väl bromsade sig så gick vi in på stora mittvolten och gjorde små volter i stora volten. Samma sag i båda varven.
Efter 40minuter var hon väldigt trött och vi red hem. Supernöjd med henne idag, hon går från klarhet till klarhet.

Tänkte filma med mobilen idag men det blev så mörkt så det funka inte. :( Får göra det nästa gång isället.



Nu blir det New Moon och lite Polly... :P




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0