Söndagens träning

Igår var vi alltså till Hofors med Lollo på talanginventering. Och hon var jätte duktig, men lite stutsig ibland.
Dressyren funakde bäst, hoppningen gick väl oxå bra. Sen i terräng så var hon mer på 2 ben än 4.

Dagen började med att vi samlades i Hofors cafeteria och blev indelade i grupper och fick lite papper att fylla i.
Sen så hade min grupp Teori först och dom andra red dressyrprogram. Jag skulle lära mig debutant program för 2011 på ungefär 1h, jag har super svårt att lära mig dressyrprogram så det ar helt otroligt att jag kom ihåg det. :)

Jag red på Lollo vid halv 1. Innan det så fick vi värma upp själva utomhus i deras stora paddock. Där gick hon superbra och lyssnade fint och hade inga problem med något. Sen när vi skulle gå in i ridhuset så tvärvände det, hon blev spänd och lyssnade 0 och sprang bara för det mesta. Hon ville inte gå i hörnen och långsidan där läktaren var var jätteläskig. Så jag tyckte det mest kändes som vi bara red runt och flängde:(
Men vi fick lite tips och saker som vi kunde jobba vidare på.


Efter lunchen så skulle min grupp ha "häst till hand", vi fick träna på och vissa våra hästar som man ska vissa dom på en veterinär besiktning. Lollo var duktig som vanligt, visste precis vad hon skulle göra och följde mig hela tiden.
Vi fick MVG på första försöket :D


När klockan var halv 3 så började vi hoppa, hoppade fram på lite små hinder och sen så fick vi hoppa bana på 8 hinder. Lollo stutsade massor i början och ville inte alls. Men väl när vi började hoppa och hon fatta vad vi skulle göra så gick det jätte bra och hon hoppade banan utan problem förutom vattenmattan åt ena hållet. Vet inte varför hon total vägra från ena hållet men inte andra hållet. Och det värsta var att hon hoppade den från andra hållet på första försöket när vi värmde upp men när vi sen skulle hoppa bana då var den jätteläskig, så vi fick sänka hindret och allt sånt. :( Men förutom det så gick det jätte bra :)


Sen var det terräng träning, vi delades in i 2 grupper så en gick med Lena och den andra med Annki. Som tur var så fick jag vara i Lenas grupp först, då Lollo kunde inte hålla sig på marken. Om hon inte stog på bakbenen så stog hon på frambenen å sparka bakut och om hon inte gjorde det så var alla benen i luften.

Men det jag blev mest förvånad över var fast hon höll på som hoon gjorde så hoppade hon alla hinder utan att tvecka. Det enda hon tveka på var att hoppa ner i ett rinnade vattenhinder. Hoppa uppför gick bra för då kom hon ju därifrån men nerför så skulle hon ju hoppa ner i det där vattnet som lät så konstigt och rann hela tiden. Men med lite draghjälp så gjorde hon det själv efter några gånger.
Sen hoppade vi lite oliak hinder, ett rishinder som man hästarna skulle hoppa igenom och inte över, det klara hon jätte bra. Sen hoppade vi ett hinder innan vattnet. Hinder ner och upp i stort vatten (vattnet var ovanför knäna) när vi hoppade ner så försvann hela vi nästan, fick en svallvåg över oss vatten ända upp till knäna.. Sen hoppade vi en stor borg, ett dike och ett litet hus.
Vi slutade lite tidigare än dom andra då Lollo inte skulle hoppa dom sista sakerna för att det inte skulle bli för mycket för hennes huvud.


Sen fick vi en liten föreläsning av Annkis dotter Frida om hur hon har gått från liten shettis till mästerskaps medaljer.
Det hon ville få fram var att man behöver inte ha massa pengar för att komma nånstans inom ridsporten. Frida red t.e.x SM i fälttävlan på en av ridskolehästarna från Hofors. Och hennes mästerskaps ponny som hon hade under alla åren köpte dom som 3 åring för en billig peng och jobbade sig upp själva till att tävla **-stjärnig fälttävlan, SM, NM och EM. Och hennes storhäst är en egen uppfödning som var ett hopplöst fall som dom inte trodde på och nu några år senare med både mot- och medgångar så tävlar dom på **-stjärnig fälttävlan.
Så bara man vill riktigt mycket och tror på sig själv och tar hjälp av folk runt omkring så kan man komma väldigt långt utan egen häst och pengar.



Sen fick vi våra omdömen och fick åka hem. Men mitt omdöme var mer för Lollo inte mig, men jag fick lite tips och hjälp jag oxå.



Therese filmade så jag ska försöka fixa ihop en liten film och lägga upp här.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0