Hemma efter en lång dag

Då har man kommit hem efter en lång dag i Årsta:)

Började med att vi gick upp kl 5 imorse för Therese och jag behövde åka från oss kvart över 6. Kom till Årsta-Runsten runt 8 och då gick jag banan och fixade med alla papper, fick min nummerlapp och lite sånt.

Dressyren red jag tio över 9. Värmde upp Lollo i ungefär en kvart, så lite som möjligt så hon inte skulle bli uttråkad och trött. Gjorde mycket övergångar mellan skritt och trav.
När det var min tur så får man börja med att rida runt dressyrbanan och sen när domaren blåser i en visselpipa (i mitt fall iallafall) så får man börja programmet.
Lollo tittade massor första varvet som jag red runt och blev spänd och ville inte slappna av, så tyvärr så var hon så hela programmet, ville inte riktigt slappna av helt. När jag red in på medellinjen fick jag en jätte bra och raklinje och då kände jag att nu var det bara att köra. Pratade med henne hela tiden, hon lyssnade superbra:)
Kom igenom hela programmet utan större problem, sen kunde hon ha gått lite bättre där och lite bättre där, men hon är bara 4år och det var hennes första dressyrtävling.

Fick 56.4 % så det blev typ 64 straff

Sen var det bara att hoppa av och sätta på hoppsakerna, skydd och byta schabrak.
När det är 1 dagars fälttävlan så har man 30 minuter på sig från det man avslutat dressyren och till det man går in på hoppbanan. Eftersom man redan ridit i ca 20 min så kan man på engång gå in och hoppa fram.
Lollo visste precis vad hon skulle göra och satt av i full fart när hon fick. Hoppade bara 2 språng på varje och sen gick vi till banan.
Det var mycket läskiga saker och svåra svängar och kort tid. Började med att vissa henne 2 hinder iallafall, men ett tyckte hon inte alls om. Det var ett blått hinder med 2 vågplankor i mitten och så låg det från utgången.
Vi började iallafall superbra, hoppade alla hinder utan nån tvekan fram till hinder nr 8 som var vågplankorna, där så fick jag inte ut henne ordentligt i kurvan, så då stanna hon. Men då tog jag bara och red om och då hoppade hon.

Slutade på 4 fel med 5 tidsfel så 9 fel totalt


Terrängen gick ju som den gick, jättesvår bana och jag förstår om Lollo inte ville hoppa.
uppvärmningen gick jättebra, hon lyssnade på mig hela tiden. Sen så gick vi in i starten, där så stog hon som en filbunke och när vi fick startsignal så sprang hon på bort från flocken och det blev jag jätte glad över.
Hoppade första hindret utan problem. Andra hindret var en superstor soffa och den stannade hon på 2 gånger innan vi kom över den. Trean var en grön soffa som hade en vit rand högst upp och en rand längst ner och där låg solen på så hela hindret blänkte så då stanna hon där oxå, men hon hoppade det på andra försöket.
Sen kom vi till 4:an en stor Trakhener grav, (för alla som inte vet vad en Trakhener är, så är det en stor stock som hänger i luften och har ett dike under sig) Den ville inte Lollo hoppa, jag fick knappt fram henne till den.
Så då valde jag att utgå.. Inte det roligaste men kände att det var bättre för Lollo. Hon skulle aldrig hoppa den så det var dumt att ställa sig och bråka med henne.
Men vi får se till och försöka träna på en sån om de skulle komma nån mer gång.

Utgick


Hela dagen flöt iallafall på bra, det är en jättefin anläggning men fina banor och sjuk snygga hinder.
Vill ha en sån terräng bana som dom har:) Om jag hade haft Sjaket så hade vi klarat banan super, det var verkligen en Sjaket bana och inte en Lollo bana.


Men nu får vi ta nya tag till nästa helg och hoppas den banan är lite snällare:)


Bilder och filmer kommer.
Imorgon ska Ebba och Vilma tävla i Lurbo så nu ska vi gå och lägga oss så vi orkar upp kvart över 6 imorgon.. :)
Inge sovmorgon här inte,, :(




Som Maria och Lena säger, fälttävlan är som att lära en bäbis att gå, ena dagen kan dom inte gå och nästa dag kan dom det..



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0