Pay and jump i Näs:)

Idag så var Ebba och jag till Näs och hoppade en pay and jump.

Ebba hoppade 70cm med Lilly och Jag hoppade 70cm & 80cm med Lollo och 90cm på Sjaket.


Toulouce 70cm- kom i bra tid tyckte vi och gick banan och fixade betalningen. Sen så gick vi ut och gjorde klara hästarna, hoppade upp på dom och skrittade upp till framridningen.
När jag precis hade galopperat klart så kommer dom upp och säger att Ebba skulle ner till banan och varesig jag eller Ebba hade börjat hoppa och Ebba startade som nr 1 och jag nr 2. Så då var det bara att hoppa fram på räcket och oxern.
Framridningen blev inte så bra, ridhuset var inte så stort och det var massa personer som inte skulle hoppa förns senare som var där inne och red runt så fick ingen snurr på galoppen. Hon tittade iallafall inte så mycket på själva ridhuset utan hon tog det väldigt bra och var lugn hela tiden, fast vissa hästar flög runt lite över allt..

När vi väl kom ner till stora ridhuset fick jag inte in henna och det fanns ingen som kunde hjälpa mig in så då fick jag hoppa av och de var precis att jag kom in då.
Men väl inne så gick det jättebra. Vi gick runt och bekantade oss med alla hinder och kollade runt innan vi startade.
Fick iallafall en bra galopp, kom på ettan bra och fick ett fint språng. Tvåan var ett grönt plank som hon inte tyckte om, det låg även från utgången och där stog det typ 5 hästar så, förstårligt. Men hon hoppade det på andra försöket.
Sen så hoppade hon alla hinder fram till sista hindret som var en kombination med räcke-oxer. När vi gick banan så mätte vi avståndet till nästan 7 meter så jag visste att det skulle bli trångt för henne. Så jag hade lite undertempo men när vi hade hoppat räcket och Lollo tar ett galoppsprång hämna hon nästan i oxern så då sprang hon på sidan. Men så var dom snälla och längde lite och då gick det superbra. Dom är så snälla på Näs.

Lollo är ju liten (eller hon börjar ju blli stor) men hon har ju bara hoppat kombination 1 gång innan och det var i Tisdag. Och då hoppade vi med räcke - räcke på 8 meter. Och den kombinationen fick vi hoppa 2 gånger så det var ju inte så att vi hoppade massor på den.

Så Lollo får en godkänd runda i 70cm:)



Toulouce 80cm- Till 80cm hoppade jag inte fram något utan hon fick vila och skritta och trava runt lite och bara lugna ner sig. Det gick rätt så snabbt så det skulle bara bli massa stress och gå till framhoppningen.
Till 80cm satt dom även in lite läskiga saker, och det tyckte jag var jätte bra så Lollo fick träna på sånt.
Men hon i ett nötskal, tittar inte alls. Hon hoppade till och med bättre i 80cm än 70cm.

Vi var felfria på alla hinder fram till kombinationen igen. Där kände jag att hon stog emot lite, men eftersom jag inte ska gå på henne utan hon ska få göra sina egan misstag och lyckas på egen hand så lätt jag henne gå på. 
Jag tror hon trodde det skulle vara trångt denna gång oxå, men till 80cm så längde dom lite.
Men eftersom det var trångt första gången vi kom in så kan det ju faktiskt sitta kvar i huvudet på en 4-åringen. Men nästa gång vi kom på den så hoppade hon igenom utan problem men då fick jag vara på henne lite mer.

Så i Lollos första start i 80cm fick vi 4 fel. Det är super godkänt av henne:)



Lollo 80cm







Sjaket 90cm- När jag var klart med Lollo var det bara att hoppa upp på Sjaket.
Framridningen kändes väl sådär.. Hon var lite tugn och var lite på tå hela tiden.
Gjorde mycket halter, tempoväxlingar och flyttade in baken. Hon blev lite finare när jag började hoppa.
Lite nonschalant på lilla hindert så fick väcka henne lite och då blev det bättre. Räcket hoppade hon jättefint, hittade rätt avstånd så det kändes bra. Fortsätte på oxern och där hittade vi oxå avståndet på första språnget. Har haft väligt svårt för det nu på sistone då Sjaket har fått ett mer kompackt språng än hennes "älga på språng".

Sen när vi kom in på banan så kände jag verkligen att det här kommer bli superbra. Satt igång henne med en bra galopp som jag kunde minska och öka. Sjaket tittar ju aldrig på nå hinder så det behövde jag inte oroa mig för utan det är bara att försöka hitta ett bra tempo och hitta rätt avstånd till hindrena.
Allt stämde och kobinationen hoppade hon vi igenom superbra.

Så Sjaket och min första runda efter skadan får super Godkänt:)








Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0