Ms Salsa

Min andra ponny jag köpte hette Salsa. Det var hösten -02 som jag började känna att jag ville ha en större ponny.
Vi letade länge och det var inte förns i November- December nån gång som jag hittade Salsa ett 6-årigt sto från Irland.
Hon stog då i ett försäljnngsstall i Enköping, hon var importerad från Irland och hade bara varit i Sverige i 3 månader när jag var och provred henne.

Vi var där 3 gånger och provred, Salsa kunde ingenting. Eller hon kunde skritta, trava, galoppera och hoppa men inget annat. Hon visste inte galoppskänkel eller något annat. Så när jag skulle galoppera så fick jag bara mana på henne.
Red i en jätteliten paddock som hade ungefär 5cm snö i sig. Men hon som hade henne tyckte jag kunde hoppa och göra vad jag ville på henne. Vi hoppade litegrann men sista språnget låg på 110cm och hon flög som ingenting.
Hon vara så snäll och oförståd, jag fastnade direkt för henne och 23 december -02 köpte vi henne.

Salsa kallades bara Salsa, hon hade inga papper eller något så vi fick fixa alla intyg och pass till henne.
Då blev det att vi döpte henne till Ms Salsa (Ms står för Miss, precis som Mr står för Mister)
när jag tänker tillbaka nå så hade jag velat döpa henne till nåt annat men det är smart att vara efter klok..


Väl hemma så var det bara att sätta igång och utbilda henne så mycket som de gick, eftersom det var vinter fanns det inte så många ställen att rida på. Men efter varje ridpass så hade hon utvecklats och det gick bättre och bättre =)
Första tävlingen vi var på var i Örebro, då hoppade vi en LD och fick lite fel.
Salsa var väldigt rädd för personerna på banan och flaggmannen så det var mycket sån träning i början. Bara att få henne å gå in på banan förbi insläppet var ett eget projekt, men efter många tävlingar så släppte det.

Vi klättrade i klasserna och det gick riktigt bra, många rosetter blev det. Vi debuterade LB i Sala, hade hoppat LC innan och det hade gått jättebra med rosett och allt. Sen skulle vi in i LB, hon var superfin hela banan. Vi flög igenom kombinationen (som vi haft lite svårt för) och fortsatte hela banan superbra till sista hindret. Flaggarn drar upp flaggen bara nån sekund innan vi ska hoppa av på en stor oxer. Salsa backar av och vi flyger och Salsa går omkull och jag slängs åt sidan och gör illa naken så jag fick åka ambulans till Sjukhuset, men som tur var var det inget allvarligt.




Hon hade varit så himla fin hela banan och bara flög över allt och så blir hon skrämd av flaggarn och så händer det värsta =( Vi gick ner på LC nivå igen men efter ett tag kom vi upp på LB igen, det gick bra men vi fick aldrig någon placering.

Vi tävlade även fälttävlan och det tyckte hon var superkul =)





Sen -05 tror jag det var (kommer inte alls ihåg vilket år det var) men då blev hon halt i båda fram och vi var till strömsholm och röntga å gjorde massa saker med henne, men ingen veterinär hittade, något kontigt nog.. Men sista veterinären vi hade tyckte vi skulle behandla för kotledsinflamation så det gjorde vi, men han sa att hon troligen bara kommer kunna bli promenad häst i framtiden. Så då satt vi ut henne på annons och då hittade vi ägarna som har henne nu. Då var det en liten tjej och en osäker mamma som kom och prov red Salsa, hon kunde bara skritta på Salsa då hon inte hade kommit igång efter skadan. Men dom blev kära i henne och köpte henne. 
Efter ett tag så var Salsa helt återställt och ingen hälta kvar, dom provade hoppa henne och det har aldrig varit nå problem. Så felet som ingen hitta var 2 små kotledsinflamationer i båda framkotorna.
Så dom har fortsatt att tävla henne och just nu är Salsa uppe och tävlar i LB igen med My. Förra tävlingen dom var på vann dom LB. 
Det roliga är att vi alltid har haft kontakt med My, Maria och Salsa och det kommer vi nog ha hela tiden. 



  Våran sista tävling uppe i Ovansjö



En julafton för längesen =)








Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0