Lilly

Idag fick Lilly ett markarbetspass, galoppbommar, stuts-galoppbom och ett hinder på 50cm med markbom förre.
Red inte så länge men hon blev rätt så trött iallafall.

Började med att mjuka upp henne i sidorna, red på olika stora  volter och växlade hela tiden mellan inåtställd oh utåtställd. Fortsatte i trav med samma övning, galoppen lät jag henne bara rulla på framåt och jobbade henne i form och försökte få henne att inte bli som en "symaskin". När hon galopperar så drar hon gärna upp huvudet och då blir galoppen väldigt stutsig och det blir nästan som hon står stilla. Men det tränade vi på och i sutet gick det riktigt bra och hon galopperade på ordentligt.

Började sen rulla på galoppbommarna som jag hade på lite längre avstånd bara för att hon skulle länga ut sig hela tiden. Det gick riktigt bra, några gånger backa hon av och tog ett extra steg men det var mer rätt än fel. La upp varannan bom i lufte på sockerblock och gjorde samma övning. Inga problem här heller och hon fick sträcka ordentligt på sig.

Avsutade med att rulla på ett litet hinder på 50cm med en markbom som låg ungefär 60cm ut från hindret.

Provade lite olika ridsätt mot hindrena för att se vad hon gjorde. Med Ebba drar hon gärna upp huvudet och blir som en "symaskin" innan och då gör hon ofta omtramp. Det som funka bäst som jag trodde skulle göra det var när jag fick henne att gå med "rak" hals och en ordentlig galopp. Så det ska vi träna massor på, hon får inte dra upp huvudet innan.



Förut fick jag tips om att man kunde träna med graman om man hade en häst som trog upp huvudet väldigt mycket innan hindrena. Med gramanen så får man hjälp att hålla huvudet nere emot så hästen hoppar igenom kroppen mer och höjer ryggen, istället för att gå högt och hoppa med sänkt rygg.
Så jag kommer nog prova det lite, men enbart på småhinder, inte högre än 60cm.
Tycker igentligen inte om graman men om det kan hjälpa på traven lite så kanske det är värt att prova.



Men jag tycker inte att alla ska göra detta om man har en häst som går högt med huvudet och hoppar med sänkt rygg. Om man inte kan använda en graman på rätt sätt så ska man inte prova detta. Då kan de skada hästen mer än hjälpa hästen.  Ta hjälp av en tränare istället!







Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0