30 dagar!!!

Nu på morgonen var jag och kollade ultraljud på Tantieme. Hon har gått 30 dagar nu och jag fick se det lilla hjärtat slå på fostret!! Helt underbart!

Nu ska jag kolla med mitt försäkringsbolag om jag ska ha intyg från 40 eller 45 dagars dräktighet för att kunna foster och föl försäåkra Tantieme. Många tycker nog att det är onödigt och att det kostar en massa extra pengar men inte vi då vi faktiskt var väldigt lyckliga för ett antal år sedan då vi fick användning för försäkringen.
det var nämligen så att jag betäckte Tantieme redan 2005 första gången med Business, skulle bli Tantiemes första föl. Allt gick bra genom alla koller och vi försäkrade fostret. När det gått 8 av 11 månader så skulle Camilla gå ut till hästarna och fodra dem en morgon och möts av att Tantieme står helt förstörd i sin box med en död fölunge i boxen. Fölungen hade tvinnt navelsträngen och stoppat näringstillförseln och dött i magen på henne och fiffig som kroppen är så stöter den ifrån sig fölet i ett sådant läge så den inte ligger och ruttnar i livmodern, men det var en hemsk syn att komma ner till ett sto som fölat ett dött föl. I det läget gick försäkringen in och täckte en stor del av mina kostnader för betäckningen och allt runt omkring samt veterinärkostnaderna som blev i samband med kastningen och även Tantiemes förstoppning och kolik som hon fick i samband med allt tomult som vart. I det läget var varenda krona värd att lägga på den extra försäkringen. Efter det betäckte vi henne igen i maj 2006 och det resulterade i våran Toulouce och nu 2011 är hon betäckt igen :)

// Therese

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0