Dagens ridpass

Kitty och Sjaket stog på dagens schema,, skulle ridit Lollo oxå men när jag kom tillbaka från ridhuset så höll jag på att frysa ihjäl och det var 15 minus ute. Så hon får ridas imorgon istället.


KITTY- Var först ut, åkte till ridhuset med henne. Tänkte att vi skulle hoppa lite med henne.
I ridhuset stog det framme två serer med 3 stuts i varje och 2 oxrar. Började med att få henne lugn och lyhörd. Inte bara springa utan on skulle vänta på mig och hon lyssnade jättebra och hon hade en fin form i båda varven. Hon bukar alltid vara lite stelare och springigare i höger än vänster, men idag var det nästan ingen skillnad. Vi kunde t.o.m galoppera i båda varven ganska mycket på fyrkantspåret och på volterå även lite galoppobytten.
Sen började vi hoppa på stutsen. Det var kryss, räcke, kryss i stutsen. Så efter några gånger höjde vi räcket och hade det på nästan 80cm. Kom in i lugn trav just bara för att hon inte ska stressa upp sig.
Tog även oxrarna några gånger på lite låg höjd, typ 50-60cm. Hon har inte riktig fått tillbaka förtroendet att hoppa oxrar, men det kommer nog bli bättre med tiden. Satt ihop en lite bana med stutsen och oxrarna i slutet och det gick bra.

Först hoppade jag stutsen var för sig sen hoppade jag båda efter varandra med avsaktning till trav i mellan.
Sen hoppade jag den röda linjen
.


Therese var med och filmade och tog foton så filmen kommer komma upp så fort den har laddats upp. Just nu håller jag fortfarande på å ladda upp filmen från Lördagens ridpass, går ju inte så snabbt med ett trådlöst internet ute på vischan.. :(


SJAKET- Åkte även med henne till ridhuset, passade på när lastbilen ändå var varm.
Hon fick ett ordentligt dressyrpass, men det var mycket folk i ridhuset så det var lite svårt men vi fick till ett bra pass iallafall. Som jag gjort alla de andra gångerna så började jag med att göra massa öppna och sluta, då jag känner att hon blir mer följsam och mjukare i sidorna då. Och visst blev hon det idag igen. Hon var helt underbar i traven och jobbade undersig jätte bra och fick med bogarna. Galoppen var lite halvdan men när man är 4 personer i ett litet ridhuset och den ena håller på och longerar och den ena var en 3 åring som flög lite hur som helst så gick det inte så bra och galoppera då sjaket måste ha mycket plats just nu för hon orkar inte galoppera på små yttor. Men skritten och traven var jättebra och hon blev riktigt mjuk oh fin.


Vi kommer bli ett snyggt dressyrekipage på Fälttävlans tävlingarna! :P


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0