.




Sjaket- Hade tänkt att jag skulle temporida henne på våran skogsbilsväg men det var så himla isigt där så det blev bara skritt och sen red jag in mot Igelsta och där kunde jag galoppera lite för där har dom aldrig bloggat så det har aldrig blivit nån islager där.
Men i skritten iallafall så fick jag ju göra det bästa av situtaionen och då gjorde vi mycket halter, minskningar och ökningar och flyttade bakdelen åt olika håll. Jobbade även henne i en högre form så hon stärker sina muskler där. När jag red in på vägen mot Igelsta så gjorda jag många galoppfattningar från skritt och galopperade bara i 5 steg sen gjorde vi halt. Hon var framåt men ändå lyhörd så det gick bra.


Kitty- Skulle ha temporidit henne oxå uppe i Kärret men när jag höll på och borsta henne så markerade hon lite när jag kände på hennes rygg. Så hon fick en skrittur i ca 30minuter. Vet vart ryggontet kommer ifrån oxå så det ska vi fixa så snabbt som möjligt. Det kommer från hennes sadel, den måste stoppas om men hon som vi åker till har vart borta på Semester så vi har inte kunnat åkt dit så vi har hela tiden ridit med gelepad och en fårskinnspad under sadel och det har funkat någolunda men nu måste vi åka iväg så snabbt som möjligt. 




 
Tips: När vi borstar våra hästar så känner vi alltid på deras ryggar och kollar om dom är öma eller har ont.
Gör såhär: Lägg tummen på ena sidan ryggraden och pekfingret på andra sidan. Tryck fingrarna längs ryggraden från manken ner till svansen. Om hästen reagerar (sjunker ihop och blir stel) när du gör det så har troligen din ponny/häst ont i ryggen.
Då kan det vara bra att kontakt en massör eller en hästkiropraktor. Och även kolla över sadeln.



//


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0