Dagens ridpass

 


Kitty- Igår fick jag tillbaka Kittys sadel så idag fick hon komma ut i skogen och springa ordentligt. Red 2 varv runt kärret och det var ca 20cm snö runt hela så hon fick pölsa ordentligt. Hon tyckte iallafall det var jätte roligt och galoppera på som en galning och jag fick nästan inte stopp på henne.. Men det är ju förstårligt då hon har bara ridits barbacka i en vecka med mest skritt och lite trav.



Lilly- Idag hopptränade Ebba och Lilly. Det gick jätte bra, hon var jätte pigg och har nog fått lite ny energi efter vi rakade henne. Gjorde mycket tempoväxlingar, travbommar framför hindrena och sen tränade vi mycket på 6,5:an. De funkade jätte bra för Lilly då hon fick först tänka och sen parera av rätt till sista hindret. En super bra övning om hästen har svårt med avståndsbedömning och om hästen är pigg så får den baka av och även om man ska träna på att hoppa högre.

I slutet fick dom hoppa en bana på 80-85cm, med både kombination och vattenmatta.




Så här ser övningen ut. Först en bom, sen kryss, ett galoppsprång och sen ett hinder.
- Bommen kan man både ha på travavstånd till krysset och på galoppavstånd
- Krysset behöver inte vara högre än 50-60cm
- Sen så får man mäta ut hur långt man ska ha imellan. Jag har 6,5m på mina hästar och Ebba har 5,5m så för mig heter denna övning 6,5:an..

Man kan även bygga ut denna övning med att ha exempelvis stuts istället för bommen och även en bom framför stuts.




Här hoppar jag 6,5:an med Kitty och då har jag två stuts innan ett galoppsprång och sedan hindret.









Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0