bad update

har vart väldigt trött i några dagar å har knappt suttit vid datan..
Men iallafall så i onsdags åkte Vilma och jag till ridhuset med Jack å Lia, Lia gjorde jag lite markarbetesövningar.
Vilma å Jack red mest runt och tänkte framåt, provade å jobba honom och det hade gått jättebra:) Den lilla killen blir bara duktigare å duktigare, söker sig neråt framåt och vill jobba.. jättekul och se:)

Lia då fick ett markarbetespass, först red jag fram henne. Hon fick galoppera av sig ordentligt på fyrkantspåret och länga ut sig. 9 galoppsprång på en ca 45m bana, det är bra. Kunde ha längt mer men då hade jag nog inte hunnit stanna henne innan kortsidan.
Första övningen så la jag bara ut två bommar med lite kortare avstånd. Övningen gick ut på att hon skulle vänta på bommarna och söka sig neråt och höja ryggen över dem. Hon har väldigt bråttom när hon kommer till hindrena, både plus och minus. Det är bra att hon vill söka hinder å hoppa men hon ska ändå kunna vänta på mig så det inte blir nåt fel i hoppet.
Låg på en åttvolt över dom, högervarv har hon väldigt lätt för sig. lugn, harmoinsk och väntar, medans vänster bara blöjer hon fram i. Hon måste bli extremt mycket starkare i högersidan så hon orkar balansera upp sig ordentligt. Ska rida mycket öppna, sluta och rakrikta henne så hon får jobba igenom hela kroppen.
Sen satt jag upp en kryss som vi låg å rulla över på en åtta, tränade på att landa i rätt galopp å vänta på hindret här med. Här kommer hennes svaga sida fram oxå, landar alltid rätt från vänster till höger men får ofta korsgalopp från höger till vänster.
Efter det ställde vi ut hindret rakt och jag låg på en volt precis framför hindret och sen raktriktade henne å red på hindret. Även i denna övning behövde hon vänta och lyssna på vad jag ville och inte bara rida på hindret bara för vi red bredvid hindret.

Hon är lite hängig i munne fortfarande och biter fast i bettet i mellan åt, så nu ska jag prova ett nytt bett.

.



Igår så vilade Lia eftersom det var skitväder ute, blåste och piskande regn. :(


.



Idag så red Vilma och jag ut med Jack å Lia, första längre turen för honom. Det gick jättebra, men han tyckte isfläckarna var lite läskiga i mörkret när månen lyste på dom så det glänste:)
Lia provade jag ett annat bett, ett pessoa magic bett som jag hade på Sjaket förut. Det är prarrerstänger på sidorna och små rullar i hela munnen. Det funkade jättebra och hon var lätt i munne hela tiden. Så kommer nog rida henne på det nu, men sen ska hon komma tillbaka till tredelade eggbettet kanske kommer ha kvar detta bett i hoppningen för att få "sväng" hjälpen.. 

Så här ser det ut



.


Sen har mina schabrak bilder kommit, blev inte riktig nöjd så ska prova å skicka in några nya.. 


Den enda jag blev nöjd med är Lollos :) Riktigt snyggt tycker jag!!


Det här är jag oxå någolunda nöjd med, men vet fortfarande inte om jag ska skifta på färgerna. Oranget schabrak med brun kant eller kanske mörkgrön kant?






Vad tycker ni???

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0