Liandre - en hejdundrade start

Igår var vi och hämtade min nya häst Liandrê, Lia.
Hon är 5år och kommer från Lettland, hon har vart i sverige ungefär 1månad.

Vi kom hem igår vid 8 så då fick hon gå in i stallet på engång. Hon har tyckt att det mesta är lite läskigt, men hon går ändå fram över allt.

Så idag så skulle vi släppa ihop henne med ponnysarna, då dom är snällast.
Släppte in henne och på en 1sekund var hon mer upp i varv än nån häst jag sett. Hon sprang som en galning, hoppade över stenar, stockar och diken :S OCh efter henne sprang Leo och tyckte det var jätte roligt att leka. OCh i skogen körde skördaren och det lät som han skulle ha sönder alla hus i Gesala.
Men Lia ville inte leka, hon var vettskrämd av honom. Stackarn, han trodde hon ville leka men Lia var i själva verket rädd för honom.

Så efter ca 20 min fick vi tag på henne. Hon hade verkligen ingenting i hjärnan den tiden, hon vejade inte för något. Är glad att hon stannade kvar innan för staketet iallafall.
När vi fick tag på henne tog vi in henne i stallet tillsammans med Mimmi.
Lia fick stå kvar inne och lugna ner sig och då tänkte vi att Lollo skulle vara kvar inne med henne, så kunde dom bli kompisar. Men när jag tog ut Mimmi så börja Lia sparka i boxenväggarna och hugga mot Lollo. Så då lät vi Sjaket stå kvar inne istället och så fick Lollo gå ut.
Då var hon rätt så lugn iallafall.


Sen nu på förmiddagen så tog Therese ut Lia och gick med henne. Tittade runt på hela gården och lät henne vänja sig vid den nya miljön. Så gick dom ner till hagen där ponnysarna var och dom blev hon livrädd igen, Leo kom springandes mot henne. Therese gick runt där massor och hon fick hälsa på dom. Men hon tycker fortfarande han är läskig.
När vi gick in mot stallet så sprang Mimmi efter så lång det gick och så gnägga hon.
Mimmi och Lia verkar ha blivit kompisar,  så imorgon kommer nog Lia få gå själv med Mimmi i stora hagen, så får vi se hur det går.



Först tänkte jag vad är det för häst jag köpt???? Men efter hon lugnat ner sig och vissar att hon inte är rädd för någon förutom lilla Leo, så tror jag det kommer bli bra. Med lite träning så hoppas vi. :)

Men om det inte funkar så kommer hon få åka tillbaka tror jag. Det funkar ju inte att ha en häst som är rädd för dom andra hästarna och inte respekterar dom... :(




Kommentarer
Postat av: Amelia

ja det kan jag göra :)

2011-09-01 @ 13:12:02
URL: http://pownieligan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0