TR - Tävlingsreglemente

Vet ju inte hur många som rider som läser men som alla andra sporter så har ridsporten också regler och jag tror nästan att ridsporten har mest regler på vad som gäller än någon annan sport.


Som alla vi som rider vet är att svenska ridsportförbundet har ett Tävlingsreglemente eller TR som det flesta kallar det.

I TR står alla regler som gäller på Tävlingsplatsen som ex.

·         Klädsel

·         Utrustning till ryttare

·         Utrustning till hästen

·         Hur man får bete sig

·         Vilka papper man måste ha för att få tävla

·         Hur banorna ska se ut

·         Vilka höjder det får vara i de olika svårigheters graderna

·         Och massa massa mer.



Mycket av detta är väldigt svårt att komma ihåg och man kan glömma saker.
Jag kan verkligen inte alla TR utantill och det tror jag ingen kan, och då kan det ju vara bra att ha det med sig när man är ute och tävlar så slipper man springa till överdomaren hela tiden.


Men om man är osäker i alla fall så ska man verkligen prata med överdomaren först innan man gör något som man är osäker på. För om överdomaren kommer på en så kan man få från en varning till böter och man kan till och med bli avstängd från tävlingar.  


Så i min tävlingsmapp som ska med på alla tävlingar tar jag har alla papper till mig och min häst så har jag alla TR utskriva. Det finns 7 eller 8 olika TR tror jag. Men de jag använder främst är I- gemensamma bestämmelser, II- Dressyr, III- Hoppning, IV- Fälttävlan.


Svenska Ridsportförbundets hemsida kan man köpa eller skriva ut dem. Där kan dem även lägga ut nya bestämmelser som har gått igenom efter det nya TR skrivits.  För varje år så skrivs TR om och nya kommer ut.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0