Dagens ridpass

Började dagen med att försova mig till 10, inte det bästa när man har 4 hästar som vill komma ut!

Hade tänkt och åka och träna i dräggesta med alla 3 men eftersom jag försov mig så blev det ändrade planer.
Så då körde Ebba och jag upp några hinder i paddocken och så tränade jag där istället.


Först en galoppbom fram till ett litet kryss, sen 6,5m (1 galoppsprång) fram till ett större räcke. 
Super bra övning där hästen får sköta det mesta själv, och hitta balansen.
 




Emie
Jag började med Emie. Hon var galet pigg idag, hon har ju inte hoppat eller sett ett hinder på nästan veckor så hon hade energi.
Började rida fram henne i 30 minuter, hon var jätte mjuk och fin. Helt underbar nästan, gjorde allt som jag bad henne om. Så nu känner jag verkligen att all dressyr träning har gett resultat.
Hoppningen gick oxå jätte bra, försökte bara att hitta en bra rytm så fick hon lösa allt själv.
Denna övning bromsa upp henne bra då hon nästan blir för glad och bara står och stutsar och sätter av i 190 knyck. Men nu kunde hon inte göra det utan hon fick nästan stanna upp och tänka efter vad hon skulle göra.






Kitty
Forsätta sedan med Kitty. Tänkte försöka sitta längre på henne än vad jag gjorde igår, alltså mer än 20 minuter.
Har ju inte direkt hittat det där optimala bettet till henne, så idag provade jag ett vanligt pessoa bett men som jag hade föruts spåt så funka det inte alls. Hon bett fast i det och ville mest bara springa. Ibörjan innan jag hade börjat galoppera gick det rätt så bra ändå. Men efter det så var det bara fullfart fram.
Provade samma övning på Kitty som jag gjorde med Emie. Fast jag behövde öka avståndet emellan hindrena till 7m. Vi började låg eftersom hon har varit så svår att hoppa och inte trott på sig själv. Men det gick så jävla bra (om man får säga det).. Höjde lite smått hela tiden, vi slutade på 1m och hon bara flög. men ridingen var inte den bästa, men det  är bra att hon fick göra av med lite energi.
Det värsta är att hon inte hoppar alls med ryggen som hon gjorde förut. Ska försöka komma på någon övning som hjälper henne att träna upp hennes rygg. Ska bara komma på den optimala.

Dessutom ser jag förjävlig ut över hindrena för det går så jävla snabbt så jag vet knappt vad jag gör ibland.




Filmade en liten snutt så den kommer in så fort den är överladdad.


//Camiilla


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0