Ensa Snowball :D

När jag var 9 år så ville jag ha en egen häst. Therese hade redan haft en ponny i 3 år och jag hade hjälpt henne med den ponnyn och 1 år tidigare så fick hon en till. Så när jag var 9 så ville jag oxå ha en egen ponny.
Så när mamma kom ut på gräsmattan sommaren -99 och sa till mig att gå och hämta mina ridkläder nere i stallet och komma upp sen igen så skulle vi åka iväg. Jag hade mina då bästa vänner hemma hos mig, Ida och Ida. Dom fick följa med när vi åkte iväg till ett ställe i Sevalla som ligger ca 1 mil från oss. Vi åkte på en jätte krogig väg kommer jag ihåg och man mådde nästan illa.

När vi kom fram till en gård så står det en häst på ladugårds backen och blir borstad. Då fråga jag mamma om det var denna häst som jag skulle få prova? Och det var det. Den var så fin och helt knall vit. Inte en enda pissfläck så långt ögat nådde.. Jag och mina kompisar fick borsta och fixa i ordning ponnyn. Framför stallet så hade dom en liten paddocken där dom hade 2 små hinder. Så jag fick rida runt där och provade hoppa litegranna. Men då var jag inte lika tuff på hinder som jag är nu. Vågade hoppa iallafall 50cm och vi bara flög över hindrena.
Jag blev förälskad i denna lilla vita ponny som var född 1981 och importerad från Irland, han gick MvsB hoppning när han kom till sverige och alla visste vem snowe var. 
När jag hoppade av så frågade mamma om jag ville ha denna ponny.
Vi hade bara provat en ponny, men det här var verkligen den ponny jag ville ha. Han var så himla söt, fin, charmig, snäll, underbar och han hade allt. Så medans jag och mina kompisar fick ta av och fixa iordning ponnyn så gick mamma iväg med dom som hade honom. Dom hade bara han på foder men ägaren var där oxå.






När dom kommer tillbaka efter 10min så säger mamma att vi får vänta där och hon åkte hem efter transporten.
Så 2 timmare senare så hade jag en ponny hemma hos mig. Det var min första ponny. Min Ensa Snowball, min Snowe :D

När vi fick hem honom så hade vi bara 2 boxar i stallet och men när han kom behövde vi 3 boxar. Så då var det bara att börja med att bygga en till box. Så vi fixade till en box i gången så om man skulle in i den ena så fick man öppna Snowes men det gick jätte bra eftersom vi bara hade 3 ponnysar och dom var ju som ler och lång hals.. :)

Men Snowe fick gå ute på bete och bo i våran lada som vi hade bakom stallet som vi la in halm i och med en krubba och vatten i så han hade värsta himmel riket ett tag. Men till sen hösten/vintern fick han komma in.

När julen närmade sig så hade mamma och pappa börjat pratat om att köpa snowe eftersom vi bara hade honom på forder. Och när Julafton kom så hade jag ingen anning om vad dom hade gjort. Mamma ropade på mig och jag skulle komma ner, klockan var typ halv 8 på morgonen och jag skulle öppna dörren. när jag öppnade dörren så får jag se inget mindre än Min lilla Snowe med ett stort röd sidén band runt magen. Mamma och Pappa hade köpt honom åt mig. Så nu var han bara min! 

Under det gånga året så red vi massa i skogen eftersom jag inte var så tävlings intresserad, men när hösten kom så började jag vara med på små clear rounder och det gick jätte bra. När jag fick hem Snowe så hade han ingen kondis och han var jätte tjock. Så i början så orkade han knappt ridas i 20 minuter. Men ju mer vi red ju bättre gick det. När vetrinären var ute engång så hitta vetrinären ett blåsljud på Snowes ena lugna. Men det är inget farlig utan bara att man tänker på att skritta fram och värma upp ordentligt och skritta av ordentligt, så skulle det gå jätte bra. Iallafall så gick snowe ner nästan 150 kg under första året som vi hade honom. och sen när vetrinären skulle komma och kollad blåsljudet så hörde hon det knappt.

Åren gick och vi han med massor. Det bästa han visste var att vara ute i skogen och galoppera eller vara nere i gropen och hoppa på fälttävlans hindrena.
Men en sak han tyckte om var oxå att ta bettet och så sprang han bara. man fick knappt stopp på honom förns han stog hemma på gården.. Men ändå så var han den där lugna, underbara lilla ponnyn..

Vintern -00 så åkte vi på våran första tävling. Det var i Örebro och vi hoppade en LD. Där fick vi våran första rosett:) Sen så fortsätta vi tävla och vi hoppade LD och LC första året. Sen så gick vi upp och hoppade några LB men vi hölls oss på LC- nivå. Det tyckte vi var lagom. Under åren ploggade vi några rosetter, både clear rounder och placerings rosetter:D Jag red Snowe fram tills jag köpte min nya ponny -02, då hade jag växt ur Snowe och red honom bara lite ibland. Men jag hade 3 kompisar som har ridit honom och haft kul med honom.
Men jag har alltid ägt honom och det gör jag fortfarande.

Just nu så är han på foder hos en familj i Heby och dom har haft honom sen -04. Men nu så ska vi ta hem honom så ska han få leva här sitt sista år i livet. Nu är Snowe 29 år och han börjar bli riktigt gammal och hängig.
Edvin ska få rida honom och så ska jag tillbringa massa tid med honom nu när han snart är borta.

Snowe var den som lärde mig att "rida", vi gjorde allt tillsammans, Han var min första Ponny. Han är den som alltid kommer att finnas i mitt hjärta. ALLTID!!!!!







Kommentarer
Postat av: lovisa bengtsson

Det där är ju Snowe. min klasskompis Linn har haft honom aslänge. och då fick jag ha honom på foder hemma hos henne. Så du har haft honom?:) han är undrebar. men nu är han så gammal.:( :)

2011-05-28 @ 14:30:09
Postat av: Lovisa Bengtsson ( anna bengtsson barn)

Det där är ju Snowe.:D::D:D:D:D: min klasskompis Linn har haft honom aslänge. och då fick jag ha honom på foder hemma hos henne. Så du har haft honom?:) han är undrebar. men nu är han så gammal.:( :)

2011-05-28 @ 14:31:59
Postat av: Evelina Andersson

Snowe :D Det va den första hästen jag fick rida helt själv.. Det var hemma hos er när Mimmi red hos er :D

2011-06-16 @ 17:07:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0