Sjakets första dag:)

Sjaket följde med till ridhuset idag.

Det var första gången som hon fick anstränga sig. Inna har jag knappt kunnat gå ut och gå med henne utan hon skulle bara vila. Men idag så fick jag longera henne. Inte länge men ändå..
Mamma gick runt med henne medans jag tränade Kitty och sen när jag var klar så fick hon gå på volt lite.
Travade några varv och hon visade inga tecken på att hon skulle vara halt. :)

Så nu väntar bara en långt igångsättning.

Kommer ungefär se ut så här.

2 veckor med longering och ut och promenera i rask takt.

2 veckor då jag varvar med longering och sätter mig upp och skrittar henne.

Sen så kan jag börja trava lite lätt i 2 veckor och då kan hon börja galoppera när jag longerar henne.
Ska fortsätta med promenaderna.

Efter att ha travat i ca 2-3n veckor så kommer jag börja galoppera på rakt spår på henne.

och efter nån vecka med detta så kan jag nog börja jobba henne lite mer på böjt spår och börja komma tillbaka till hennes vanliga träningsschema.

Och sen kommer hon få vinter vila under halva december fram till mitten av januari.
Kommer ha så mycket då eftersom julen är den värsta månaden på jobbet. Den är så lång och till jul ska verkligen alla baka själva så då köper alla extra mycket ägg.. 


Men sen till februari så kanske jag kan börja små hoppa lite. Längtar enormt fram tills dess. 
Sen får man väl se hur hård vinter blir om man änns kan göra något alls eftersom hästarnas lungor skadas om man rider när det är för kallt. Och alla säger ju att deet kommer bli en likadan vinter som förra, om inte kallare.. :S 


Så här såg det ut när jag och sjaket var ute och red en dag i vintras:)

 

 

 

 

 

 








 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0