Ridpassen igår

Igår så tränade jag alla hästarna i paddocken som jag hade tänkt mig.
Hade ställt upp 6,5:an. men istället för bara ett hinder hade jag stuts.



Toulouce
Började med lollo och hon var lite bråkig men duktig.
När jag red fram ville jag bara hitta ett bra och lugn tempo, där jag kunde både öka och ta tillbaka henne.
Hon var lite tjafsig i munnen eftersom hon håller på och tappar lite tänder. Men så fort vi kom igång med övningen så blev det bättre. Då lyssnade hon jätte bra. Hon fick bara ha bom, krysshinder, ett galoppsprång och 2 galoppbommar. Det tog hon undan svårigheter. Det jag tänkte på var att hon skulle gå i samma tempo hela övningen igenom och vara rak igenom hela.


Tantieme
Sen var det Emies tur, hon gick som en klocka. Tränade på det Evelina sa att jag skulle tänka på. Red igenom henne ordentligt i skritten med mycket tänk på ytterbogen och när jag började trava gick hon lugnt och jobbade med ryggen och rumpan. Galoppen lika så inga uppåt dragning med huvudet och hopp på ställena som hon brukar utan hon rullade på i ett jämnt tempo som jag kunde öka och minska. Hon har tagit sig mycket på bara 5 dagar. Sen började jag med övningen. Hon fick ha 2 stuts som uthopp. Innan hindrena så gick hon lugnt och avslappnat, var helt förbluffad av hur lugnt och samlat hon gick och hon fortsatte igenom hela övningen utan svårigheter. Inga tendenser på att hon bara ville springa eller något sånt, efter stutsen fick jag tillbaka henne på engång, inga motsträvningar där heller. Så träningen i Torsdag för Evelina har gett stora framsteg.


Kitty
Sist ut var Kitty. Hon var för engångs skull väldigt lugn. När jag red fram henne så försökte jag jobba henne lika som jag gjorde med Emie, mycket med ytterbogarna och försöka få henne lite lösgjord. Hon lyssnade väldigt fint och fortsätte traven. Galoppen gick lite försnabb men mycket bättre än förut, nu försökte hon iallafall jobba med rygg och rumpa medans förut så har hon bara plöjt på. Kitty fick gå på samma övning som Emie. Började med 2 stuts och försvårade det till 3 stuts. Så då tog vi bort galoppsprånget imellan så hon kom på bom, kryss, 3 stuts så det blev som 4 suts med en bom framför. Hon klarade det jätte bra, var lugn och lyssnade på mig innan och rusade inte efter stutsen heller.


Sammanfattning av alla 3 ridpassen så fick alla 3 massa guldstjärnor och alla fick ut något av övningen som förbättre dom både psykist och fysiskt.


//CAmiilla :D


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0