Måndag..

Idag så var vi till Strömsholm och provade Lollos hoppsadel på henne. Den låg rätt så bra på henne, de enda som var att den började bli lite trång över manken men det gjorde inget. Så vi skulle ha en fårskinnspadd under så skulle det funka, så kunde vi vänta tills i vår och titta på en ny sadel till henne.
Sen så hade vi med min dressyrsadel som  jag har till Sjaket och tänkte prova hur den låg på henne och den låg faktiskt bra. Så den kunde jag rida med i höst nu så fick vi se hur hon har lagt på sig eller hur hon har gjort till våren. Men det kändes bra att jag kunde använda min dressyrsadel på Lollo oxå. :)

Det är jobbig med sadlar. Man måste verkligen ha en sadel som sitter bra. Om man inte har en sadel som sitter bra så kommer hästen troligen få ont i kroppen och man jobbar hästen på helt fel sett och den bygger fel sorts muskler. Så sadel är verkligen allt i ridningen. Dålig sadel - dålig ridning! Bra sadel - Bra Ridning :D
Så man måste verkligen kolla upp sadel med jämna mellanrum så den alltid ligger bra på hästen. Och det är inte bara hästen som ska trivas med sadel utan man själv ska ju trivas med den oxå.
Vi kollar våra sadlar en gång om året, men Lollo kollas varje halvår eftersom hon växer och bygger muskler hela tiden.



När vi kom hem så fixa jag klart stallet medans jag väntade på min kompis Therese som skulle komma ut och rida med mig idag:D Det var roligt.. Hon red Emie och jag red Kitty.

Vi tog en tur runt Hällby som tar ungefär 1 och 15min. Så hästarna blev jätte glada:)
Båda två var jätte snälla, helt otroligt. Vi kunde galoppera i normal galopp bredvid varandra och ingen blev hetsig heller något sånt. Så nu har vi bestämmt att hon ska komma och hjälpa mig en gång i veckan och rida någon av hästarna. och det tycker jag är super skönt:)


Lägesrapport Sjaket
Sjaket var lite ledsen idag, det har hon varit det flesta dagarna nu på sistone. Jag går alltid ut i hagen men jag hämtar aldrig henne. Hon börjar tröttna på att få vila. Man ser verkligen på hennes ögon att hon oxå vill ut som det andra..


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0