Lollos första träning:)

Idag red jag för Evelina igen fast med lollo.  Ska börja göra det oxå.

Det Evelina påpeka var att man inte ska sitta och rida runt på volter hela tiden med en 3 åring. Man ska låta den gå på rakt spår så mycket som möjligt så hästen blir stadig och fin i munnen. Man kommer ändå hämna på volter när dom blir äldre så det är bra att rida så mycket som möjligt på raktspår när dom är små. 
Och så är det bättre at rida kort och intensivt än att sitta och rida länge med fler break och då kan hästen börja tröttna och börjar bråka istället..

Eftersom Lollo är min första unghäst som jag rider in från början så har jag ingen anning om hur man ska arbeta dom för att få dom gå så bra som möjligt och hur mycket man ska pressa dom och sådant.
Det är därför jag rider för Evelina med Lollo oxå just bara för att få hjälp av henne med allt så jag inte sitter och tror jag gör rätt och så är det helt fel.
Så fast jag bara rider runt på fyrkantspåret med någon volt här å där. Så ger träningen så himla mycket.
Det gick jätte bra i slutet och Evelina tyckte att jag hade gjort ett bra jobb hittils. Så nu tror jag det bara kommer att gå bättre och bättre.
Det jag måste tänka på är iallafall att när Lollo tjafsar så ska jag tjafsa tillbaka och när hon går avslappnat ska jag bara lätta lite på tygel.

Tycker om Lollo så himla mycket!! Hon har allt :D Ska bli så kul och få börja hoppa henne till våren.
Kommer sakna rida henne om hon åker iväg nästa år.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0