Inlärning av nya saker.. :S ??? !

Att lära sig rida på ett annat satt än vad man är van med är väldigt svårt. Att ändra sig kan ta fler dagar, veckor, månader och även år för vissa. Vissa har enklare än vad andra har.
Jag är en av dom som har väldigt enkelt att lära mig nya saker. Om någon säger att jag borde rida på ett sätt ena träning så nästa gång jag kommer så sitter det som om jag alltid har ridit så. Vet inte vad det har med att göra, men jag är väldigt villig att lära mig nya saker hela tiden och lyssnar verkligen på allt som tränaren säger. Oftast så går det ju även mycket bättre efter jag har ändrat mig så då blir jag ju bara glad och fortsätter att rida så.

Men man måste verkligen lära sig att ta all kritik på rätt sätt. Och jag har nog Handbollen att tacka för det. Eftersom jag har stått i mål i handbollen i hela min uppväxt typ så har jag lärt mig att tänka på ett annat sätt än vad många andra inte kan. Alla tror att man bara står i målet och häkar typ.. Men det är så himla mycket mer. Man måste alltid vara med och veta hur dom kommer anfalla, hur rör dom sig, vart kommer dom skjuta och vidare. Man måste nästan alltid vara steget förre anfallaren och lista ut hur dom kommer att bete sig med bollen. Som målvakt måste du lära dig allas platser i laget från kantspelare till linjespelare. Alla spelare i Handbollen har olika uppgifter både i försvar och anfall. Jag som målvakt behövde känna till allas rörelser och hur dom kommer att förflytta sig och vart skotten kan komma. Medans en utespelare bara behöver veta vad just "den" ska spela. Detta har troligen medfört att jag alltid har haft lätt att lära mig saker. Efter ett så kunde till och jag stå med tränaren och berätta å vissa för utespelarna hur dom skulle göra för att det skulle gå fram.

Jag är väldigt tacksam för detta och jag tycker det är kul och lära mig nya saker. Allt är ju lite roligare om man kan sakerna än om det tar flera gånger och det sitter iallafall inte.

En sak jag har med mig i huvudet är när jag var och tränade sista gången med Sjaket innan hon blev skadad. Det var att min  fälttävlans tränare sa till gruppen som jag senast tränade i: Citerar Lena- "Här ser ni en ryttare som har tränat för mig 3 gånger de 2 senaste månaderna och hon har fått en så mycket bättre sits och verkligen lyssnat på vad hon behövt träna på. Hon har blivit mer följsam över hindrena och låter hästen sköta sig och hon har blivit mycket tuffare och litar på sin häst. Det är så här jag vill att det ska se ut för er oxå. Lyssna och ta åt er som Camilla gör." Blev nästan paff när hon säger detta. Men då började jag tänka på hur jag red innan och hur jag red nu och jag har ändrat min ridning väldigt mycket tack vare Lena.


Så här kan man sammanfatta första träningen med Sjaket. Hon tyckte hon kunde hoppa över en vattengrav på 6meter men vi landade mitt i och jag håller på och flyger av. Vi var osäkra och hade inte mycket balans i varandra.




Andra träningen vi var på, mycket bättre sits och följsamhet.. På denna träning sa Lena att om jag litar på Sjaket så kommer vi komma lång inom Fälttävlan.
Citerar lena - "Hon gör allt för dig, hindra henne inte. Det syns att hon älskar det här och de är det här ni ska hålla på med"





Sista träningen jag var på innan Sjaket blev skadad och Lena tala om hur duktiga vi hade blivit:)
Då gjorde Sjaket allt jag sa till henne. Fast hon knappt gått på fasta hinder så bara flyger hon över allt jag styrde på.





Nu längtar jag bara tills Sjaket och jag är på banan igen och kan vissa hur duktiga vi är!!!
Vi ska vissa alla hur bra vi är!!






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0