Snö snö snö!!!!

Skulle följa med Camilla ut och rida efter jobbet idag men det sket vi i då ingen av varken vi eller hästarna tyckte vädret var nå skoj. Shit va avis man kan vara på de som har ridhuset runt hörnet så man bara kan gå in där om det är skitväder ute. Här var det liksom snöstorm och 5 cm kramsnö som satte styltor i hovarna och täckena var helt isiga av alal snö som fallit och blåsten som låtit det frysa på ryggarna. Man kunde liksom bryta täckena nästan vid rumpan. Väl inna i stallet fick alla hästarna nya mysiga fleestäcken så det är varma och goa nu närdet fortfarande blåser och snöar utanför. Har fått drygt en dm snö nu sen det började och själv har jag bara sommardäck på min bil, dessutom är de blankslitna så den bilen fick stå och Camilla var supersnäll och lånade ut sin bil till mig med vinterdäck så jag kunde hämta Edvin och även köra honom till dagis i morgon bitti. Har sett till så den inte ska behöva stå i en snödriva i morgon i alla fall för det blåser som tusan och snön driver ordentligt.
Ute på Riksv. 56 här utanför så ligger det lastbilar här och där och stoppat trafiken som nu stått stilla i tre timmar, en kompis sitter i kön. stackare säger jag bara, är glad att man itne behöver åka så långt till jobbet, typ 50 meter dit. Sambon däremot sitter och pedlar till uppsala varje dag men idag valde han att stanna där hos en arbetskompis, väldigt smart gjort då jag vet att det tog en annan kompis två timmar att komma från Enköping till Västerås och sen är det stopp som sagt fån sala till västerås också så alla vägar från uppsala till västerås är i stort sett fullproppade med köande bilar och ett X antal biloyckor och avåkningar.

Nog med Snö snack. Åter till hästarna. Lollo är lite bätter nu, har börjat äta mer, nu får hon fri tillgång på hö och vi föröker pytsa i henne kraft så fort hon är inne så hon kommer tillbaka i hullet, hon har nämligen tapapt lite kindtänder och det vart nog några för många på en gång då hon slutade äta och började falla ur rätt ordentligt. Hon har ju aldrig drabbats av urfallning då hon tappat tänder eller väst tidigare som andra normala unghästar ofta gör, det har ju perioder då de inte är fina alls och man villa absolut inte visa upp dem för någon men så har det aldrig avarit med Lollo, hon har varit vacker och musklad som en ängel hela tiden, växt jämnt och aldrig varit överbyggd någon stans, så att hon föll ur nu var ltie oväntat och lite skrämmande faktiskt, men nu äter hon med bättre aptit än på länge så nu hoppas jag hon kommer tillbaka så fort som möjligt så hon klarar den kalla vintern som ska komma.

Med De andra hästarna går det bra. Emie ska camilla troligtvis träna dressyr för Evelina någon dag här i slutet av veckan så då får vi se om evelina tycker att hon har artat sig nåot sedan sist, var ändå två veckor sedan vi tränade för henne och efter den träningen var vi ju på KM i dressyr där Emie överträffade sig själv tycker vi så vi hoppas på gott betyg.
Med Sjaket går det också framåt, ser ingen hälta då hon busar i hagen i full galopp med alla de andra och inget när camilla ridit henne heller så vi ska försöka ta oss till ridhuset och trava henne för första gången den här veckan och sedan lägga in lite trav några pass i  veckan, dock bara på rakt spår och bara några minuter men det är ju en början i alla fall. Camilla ska även få börja göra sidvärtsrörelser i skritt och mindre volter för att mjuka up phenne ännu mera inför traven. Hoppas camilla får igenom henne ordentligt och får henne där vi vill innan allt annat arbete kommer för då blir det så mycket lättare att ta igenom det svårare om hon redan går där hon ska.
Ser fram emot våren och fälttävlanssäsongen som kommer men fram till dess är det mycket träning som gäller, kondition och styrka ska byggas under vintern så jag hoppas på mycket snö så man kan förena dessa två bitar i lite snöpölsning. Synd bara att jag själv intek omemr kunna hjälpa till så mycket i vår då jag ska få barn nr två i början på februari så jag får hålla mig lite lugn ett tag men hoppas kunna ta mig ut på träningaran och tävlingaran från marken, men det är lite pyssel att få med en treåring med egen vilja och då en liten knodd med barnvagn poch amning och allat annat, men det gick med Edvin så varför inte med två....... När Edvin var liten fick man tajma in stallbesöken och träningarna medan han sov. Så han sov i vagnen och jag mockade eller red. tur man kan förena nytta med nöje ibland i alla fall.

När nu ska jag föröka sova en stund och hoppas på att ovädret slutat tills i morgon då man ska ge sig ut igen.

// Therese

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0