Sjaket..

Nu kommer min resa med min nya älskling, Sjaket.

Det började med att jag skulle köpa en ny häst eftersom Kitty hade tappat suget för hoppningen. Så jag började mitt letande redan förra sommaren och tittade massa men hittade ingen som jag änns ville provrida, eller jag hittade några man alla var för dyra för min plånbok eftersom jag skulle betala den nya själv.
Efter en tid så hittade jag några som såg bra ut och vi åkte och provred men fastnade inte för någon.
Eftersom jag letade efter en häst som jag ska tävla fälttävlan med så var det svårare att hitta någon som passade.

När slutet av november kom så kändes som jag skulle få vänta tills våren och leta efter en ny häst då jag skulle operera knät den 3 december och skulle inte kunna rida på nån månad. Så jag hade väl typ slutat leta efter någon men fredag den 20 november var jag in och kollade lite en sista gång och då hittade jag en annons på ett 10årigt halvblod sto som ägarna trodde skulle komma långt inom fälttävlan och hoppning med rätt ryttare. Så jag ringde och pratade med ägaren och bestämde att vi skulle komma och kolla på Sjaket Tisdagen den 24 november. 

Sjaket som jag skulle provrida stog i Rimbo och det är ju bara 12 mil från oss så det var inte alls långt att åka.
När vi kom dit så red Frida runt på Sjaket och jag smällte direkt när jag såg henne fast jag inte ridit henne ännu.
När vi gick till andra sidan ridhuset så sa jag till mamma att det var den här hästen jag ville köpa. men mamma tyckte jag skulle lugna mig lite men hon såg att jag tyckte om henne.
Fick kolla när Frida hoppade henne och lite sånt och tiden jag stog och väntade på att hoppa upp på henne kändes som en evighet.

Provridningen gick över förväntan och jag var helt såld! Så när vi åkte hem så hade jag bestämt mig att jag skulle köpa Sjaket och vi hade sagt till Frida och Leif att dom skulle hålla henne tills vi bestämt oss om det skulle komma någon mer och provred henne. För vi skulle ringa dom på helgen sen och bekräfta om vi skulle köpa henne eller inte.

Så den 5 december 2 dagar efter min knäoperation så körde dom hem Sjaket till oss och vi fixade alla papper.
Frida och leif var jätte glada över att det var vi som köpte henne.
Så den närmsta månaden så skulle jag inte få rida min nya älskling men bara efter en vecka så satt jag på henne och kunde ut och skritta i skogen på henne. Under all annan tid så pyssla jag om henne väldigt mycket så vi lärde känna varandra på ett bra sätt och hon hjälpte mig verkligen tillbaka till ridningen efter operationen:)

 

I slutet av januari hoppade vi våra första hinder sen jag provred henne. Sen har det bara rullat på. Första starten skulle gjorde vi på Strömsholm 80cm payandjump. Andra starten gjorde vi i Stäket och den tävlingen vill jag glömma förutom att min jag fick bekräftat att min häst är den bästa som finns! Efter allt som hände så går hon in och hoppar 2 felfria rundor. Hon var helt otrolig!

Sen rullade det bara på hela våren med lite tävling. Och vi har bårde haft fram och motgångar. Så våran andra 1m start så kom våran första placering oxå. En 4 plats den 9:onde maj på Rocklunda i västerås. Jag var så stolt över min flicka och hon strålade verkligen av lycka!:D

Under våren har vi tränat massa fälttävlan för min fälttävlans tränare Lena Bredberg. Och hon tycker hon är helt fantastisk. För hon har aldrig gått fälltävlan men hon är inte rädd för något och hon tar mig över alla hinder om bara jag vill. Nu så har vi gjort våran första startfälttävlan oxå och hon gick felfri genom allt. Och våran första fälttävlan kommer vi göra den 4 juli och då hoppas jag det kommer att gå bra:)

Det var lite om Sjaket och min tid med henne tills nu. Har ju inte haft henne så länge, men nu kommer ni få höra mycket om våra framgångar och motgångar med bilder och lite filmer förhoppningsviss.


//Camiilla
  


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0