Baståsen..

Idag var jag som sagt i Baståsen och hoppade startfälttävlan på Sjaket och Emie

Dagen började med att gå upp kvart över 6. Ebba och Malin var med som hästskötare. Vi åt frukost och så skulle vi träffa therese i stallet kl 7. Vi började ge dom frukost och efter det så började allt arbete för att få dom så snygga som möjligt.  Knoppar skulle fixas och broddar skulle i. Och Emie som är så vit och fin hade såklart fin fina pissfläckar.. :( Massa tvätt på dom och borsta massa. Therese fick så klart knoppa.

   

När vi kom dit så skulle jag starta Sjaket först, dressyr rider man ju först.När jag satt upp på henne så var hon på tå hela riden och kunde inte alls slappna av men efter en halvtimmes jobb så blev det bättre så inne på banan gick det super bra med henne. Lite bråkig i halterna men annars var hon super fin. Domaren skrev att jag red med bra takt & rytm och bra vägar. Så det blev så klart godkänt dressyr prov.


Så här såg vi ut på dressyren..


Sen var det bara att hoppa av och byta grejer till Hoppprovet. På hoppningen var hon oxå jätte fin, Hon tyckte hindrerna var super låga och typ klev över dom. Hon trodde nog jag var dum i huvudet och undrade vad jag höll på med eftersom dom bara låg på 60cm. Men hon var super fin!

Så här såg vi ut på hoppnigen




När hoppningen var klar på Sjaket var det bara att hoppa upp på Emie och så fick Sjaket vila lite till terräng provet

 
Emie var på tå hon oxå och gick runt och gnägga massa och trodde Sjaket skulle svara, men Nej. Men efter bara några minuter var hon den där underbara hästen som jag har ridit hemma i paddocken och hon gick nästan bättre nu. :) Inne på banan tyckte hon allt var läskigt. Vi red i deras ridhus och det var blött på vissa fläckar och det var jätte läskigt. Men tydligen tyckte domaren att jag red en bra och fin runda med bra takt och fina vägar. Fick godkänt på dressyren med henne oxå:)

Så här såg vi då ut inför dressyren




Sen var det bara att hoppa av och sätt apå hoppgrejerna och jag skulle byta om.
Framridningen gick super hoppade jätte bra. Men inne på banan blev hon som sten till 1, 4 och 5.
Men hon hoppade när jag red runt igen, igentligen får man inte gå ut i terrängen om man är utesluten eller har mer än 16 fel men eftersom det var tränings tävling så fick jag hoppa terrängen iallafall. 

Så här såg vi ut i hoppningen



Vi tyckte det var lite konstigt att hon var så försikgt och fjantig men när vi skulle fixa henne till terrängen hade vi glömt skruva i brodd i henne i morse så det var därför hon var osäker på banan så det är helt och hållet vårat fel, hon hade säker hoppat felfritt om vi kommit ihåg broddarna.


När hoppningen var klar var det fälttävlan som stog på tur.
Emie fick gå ut först då hon redan var uppe i varv så det var bara att byta om till Fälttävlan grejerna.
Det jag tänkte på innan terrängen var att galoppera mycket på framridingen då hästarna behöver komma upp i bra puls annars blir det en chock för dom att springa så snabbt på banan och mjölksyran kommer snabbare.
Så vi galopperade säkert runt där inne i 5-7 minuter. Väl inne på terrängen så var det flygande start men startade från stilla stående då det är så på nästan alla riktiga fälttävlanstävlingar. 
Så när jag stog och väntade och peppade Emie var jag jätte nervös att jag inte skulle få i väg henne eftersom det har varit hennes problem, att inte vilja gå från dem andra. Men det gick super. Stack iväg som en raket.. :)
Alla hinder hoppade hon förutom 3:an där blev det ett stopp men hon hoppade det på andra försöket, men där tittade hon på allt vatten som var på båda sidorna av hindret och inte själva hindret men efter det så bara sprang hon igenom vattenhindret utan problem. :D Super bra runda av henne iallafall.

Och så här såg vi ut inför trrängen

Efter Emie var det Sjakets tur. Hon var fortfarande jätte pigg och glad. :)
Henne galopperade jag oxå massor innan jag startade. Hon var super fin och tittade inte på något.
Det var typ samma sak här som på banhoppning, hon tyckte hindrena var super låga och töntiga..
Men vi var felfria på hinder och hon travade igenom vattnet:D

Så här såg Sjaket ut inför terrängmomentet





Sammfatting så var båda hästarna super duktiga! Dom sköte sig jätte bra både utanför banan och på banan. :D
Nu laddar jag om till nästa helg då vi ska till Uppsala med båda hästarna:)

Godnatt!

//Camiilla







Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0