Pay and Jump avklarad..

Nu var sista pay and jumpen avklarad och Gesala hoppen slut för iår. Men vi kommer nog ha nästa år oxå:)
Hade med några nya hinder idag. Massa tittigheter, men jag tror många tyckte det var kul.
Jag tyckte iallafall det :D 


Ebba och Emie
- Dom hade det lite skämpigt idag. Ingenting funkade som det gjorde i Söndags. Ebba blev lite nervös så Emie kände de på sig jätte mycket och då blev hon spänd och bara låser sig. Första rundan så utgick dom och i andra rundan kom dom runt hela banan iallafall med hjälp. Så det gick väl sådär men det kan ju inte alltid gå bra. Men det är någon dom ska träna på.




Det är något alla bör träna på. Sin mentala inställning till tävling. Man kan inte förvänta sig att det ska gå bra hela tiden, varje gång. Hästar är hästar och inga maskiner man sitter på. Ena dagen så kan dom gå som klockan själv sen nästa dag så kan det gå åt skogen. Men man får aldrig tappa humöret. Man får komma igen och göra bättre nästa gång. Försök att ta åt sig av det som gick dåligt och lära av det. Man kan inte älta över att hästen vägrade ut sig, hela tiden för då kommer det bara att gå sämre nästa gång. Utan försök släpp allt och lär av det istället och gå in och gör en bättre runda nästa gång.
Jag vet själv att jag kan bli j*vligt sur om min häst inte hoppar. Men jag har tränat på det och har blivit bättre. Jag tränar på det varje dag. Som idag gick det åt skogen men jag har tänkt och disskuterat om vad det var som gick fel och kommit fram till saken och kommer att släppa det nu och bara träna vidare så det går bättre nästa gång vi ska hoppa.
Det är nästan aldrig hästens fel att den vägrar utan till nästan 99% är det ryttaren själv som har ställt till det för sig själv. Sen finns det hästar som verkligen bara vägrar för att jävlas, men sånt får man träna på.  



Camiilla och Toulouce x - Hon var så himla duktigt! Helt sjukt! När vi började göra oss iordning i stallet tyckte hon det var lite konstigt och blev otålig men när jag hade hoppat upp på henne så blev det bättre tills vi kom bort till banan. Så här hade banan inte sett ut dagen innan. Massa hästar, folk, barn och massa andra saker som man behövde titta och lyssna på men hon var super duktig och lyssnade på mig hela tiden. Framridningen gick jätte bra, red inte så långe bara så hon fick upp pulsen lite men sen skritta vi lite innan vi gick in på framhoppningen. Inne på framhoppningen var det oxå lite konstigt. Hon tycket det var lite trångt då vi inte tränat på att svänga på så kort yta ännu, så tyckte hon det var lite jobbigt. Men det funka och vi hoppa 2 språng på både räcket och oxern. Sen när vi gick in på banan så gick vi runt och tittade lite på hindrena som hon inte hade hoppat någon gång. Sen så körde vi. Ettan tyckte hon var konstig, den hade hon aldrig hoppat förut så det var lite läskig men hon galopperade fram och hoppade den. Imellan hindrena så lät jag henne bara rulla på framåt. tvåan gick super och trean var ett hinder hon inte hade hoppat så då höll jag om lite extra och då hoppade hon bara. Sen gick de andra hindrena super bra. lite omtrapp och hon hoppade lite långt ifrån någon gång. Men hon är ju bara 3,5år så man kan ju inte begära så mycket, bara att hon har en jämn galopp och är stadig emot hindrena.
Så vi slutade på 0fel och Lollo fick sin första rosett. :D Så nu hoppas vi på flera:)

Vet att jag är lite efter, men det är första hindret då hon tänkte vägra men hoppade iallafall..





Jag har iallafall tittat på filmen nu och bilderna så nu vet jag vad jag ska träna på. Mycket är hur jag ligger med överlivet över hindrena. Jag vet att jag lutar mig ut det håll jag ska svänga oftast, men det är inte alltid men ska verkligen försöka träna bort det. De är därför det är så himla bra att kunna filma sig själv så man kan sitta och titta på vad som man hade kunnat gjort bättre och vad som var bra.
Jag vet att när jag hade Kitty hemma och när det gick som bäst på tävlingarna var när jag hade tittat igenom en bra runda på oss tillsammans. Kunde sitta och titta flera gånger kvällen innan, och då hade jag den rundan i huvudet hela tiden och då gick det oftast bra. 


På denna bild ser man att jag lutar mig åt vänster och tittar ner. Men det ska det bli ändring på!!!!




Fler bilder på Lollo finns här:) Det kommer även upp en film så fort den har laddat klart.
http://picasaweb.google.se/113506211805949139203/ToulucesForstaTavlingPayAndJump1882010?authkey=Gv1sRgCKvQqOiL24vfBw#


Camiilla och Tantieme x - Det gick som det gick. Jag struntar i denna hoppning och satsar på nästa tävling i stället den 12 september. Kom iallafall rund en bana på låga hinder. Så nu ska Emie få gå ut i skogen lite och mest jobbas i dressyren så hon får tillbaka förtroendet till mig. Hon är så känslig med sånt. Och eftersom hon blev så osäker när Ebba hoppade så släppte hon aldrig det och det satt i hela tiden så hon blev bara spänd och lyssnar inte alls på vad jag vill utan bara blir tjurig. Men jag vet ju att hon blir sån ibland och det är det vi försöker träna bort men det går inte så bra på träningarna då hon springer och hoppar son en galning. Men det är på tävlingar som det låser sig. Så ska försöka komma ut på några till nu innan vinter kommer.

 

Nu blev det ett långt inlägg. Men kände att jag behövde skriva av mig lite. Haha :D

Så nu ska jag hoppa ner i sängen och sova, jobbet och hästarna väntar imorgon.

 

//Camiilla 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0